◕‿◕ گلهای بهشت(پیش دبستانی)◕‿◕

◕‿◕سمـیــــــــــــــــــــــــــــــــــــرم◕‿◕

آموزش اعداد به کودکان یپش دبستانی

آغاز شمارش:

کودکان با واژه های عددی « یک، دو، سه ، ...» زود آشنا می شوند و اغلب یاد می گیرند آنها را به راحتی تکرار کنند ولی این کار آنها، یعنی تکرار اسامی اعداد، شمارش محسوب نمی شود. اگر از کودکان زیر هفت سال، که ظاهراً شمارش را می دانند، بخواهیم دو مجموعه مساوی بسازید. لزوماً نمی توانند از این مهارت استفاده کنند. شمارش واقعی وقتی انجام می شود که کودک مفاهیم «طبقه بندی» « تناظر یک به یک» و «ترتیب» را بدانند. یک روش خوب دیگر برای یاد دادن سلسله اعداد، استفاده از شعرها و عبارات موزون درباره اعداد است. هنگامی که کودک این شعرها را می خواند در اصلاح اشتباهات او خیلی مصر نباشید به خاطر داشته باشید که استفاده از این شعرها جنبه ی سرگرم کننده و شادی بخش دارند.

تناظر یک به یک:

کودک زمانی که می تواند اعداد را به درستی بگوید امکان دارد هنگام شمارش اشیا نتواند عدد صحیح را بگوید این اشتباه به این علت است که هنوز مفهوم تناظر یک به یک را درک نکرده است. برای آشنایی کودک هم باید 2 مجموعه مساوی به کودک بدهیم که آنها را با یک دیگر مقایسه کند یا یک مجموعه به او بدهیم و از او بخواهیم مجموعه ای دیگر بسازد. برای اینکه کودک بیشتر درک کند از او می خواهیم که سفره غذا را آماده کند و برای هر نفر یک قاشق یا یک چنگال و یا یک لیوان و کارد بگذارید.

شمارش واقعی:

بهترین راه تشویق بچه ها به شمارش این است که آنها شما را در حال شمارش ببینند بنابراین در مقابل کودک با صدای بلند شمارش کنید. فرصت های زیادی هم وجود داد تا با کودک خود تمرین کنید مثلاً تعداد اتومبیل هایی که کنار خیابان پارک شده اند یا تعداد فرم هایی که کودک در حال پیاده روی بر می دارد.

ابقا یا نگهداری عدد:

کودکان تشخیص نمی دهند اگر نوع چیدن اشیای یک گروه از اشیا تغییر کند، عدد آن گوه تغییر نمی کند اگر تعدای آب نبات را که در یک خط مستقیم چیده شده است به کمک کودک خود بشمارید و سپس آنها را به صورت یک دایره بچنید کودک با این که قبلاً آنها را شمارش کرده، ولی دوباره آب نبات ها را می شمارد تا از تعداد آنها مطمئن شود که کودک به تدریج و به مرور زمان مفهوم ابقا را درک می کند.

بخش عملی:

بازی « نقطه را وصل کن، شکل را پیدا کن»

شکل های ساده ای را به صورت نقطه چین که در کنار آنها عدد دارد را می کشیدیم و کودک با وصل کردن نقطه ها به یکدیگر می تواند آن را رسم کند و علاوه بر آن به اهداد هم بیشتر توجه می کند و یا می توانید شکل اعداد را نقطه گذاری کنید تا کودک آنها را کامل کند و رنگ آمیزی کند.

بازی « در کدام لیوان است؟»

هفت یا هشت لیوان را در یک ردیف به صورت وارونه می گذاریم و یک سکه را درون یک لیوان قرار می دهیم و از کودک می خواهیم که زیر سومین لیوان از آخر را بردار با یان کار هم کودک سرگرم می شود وهم با مفهوم اعدا آشنا می شود.

کارت هایی درست می کنیم که روی آنها اعداد به شکل های مختلفی نشان داده شوند. مثلاً یک ردیف اعداد به صورت ریاضی و ردیف دیگر به صورت اشکال و از کودک می خواهیم که مثلاً عدد چهار را روی شکل آن بگذارد.

منابع:

«چگونه استعداد ریاضی کودکان خود را پرورش دهیم» ترجمه: مصطفی کریمی، ناشر: انتشارات خجسته

«یادگیری آسان با تفکر و تفریح» ترجمه : محمد طاهر طاهر ، ناشر: پیدایش

+ نوشته شده در  یکشنبه هفتم آبان 1391ساعت 21:24  توسط سمیه طائی  |