◕‿◕ گلهای بهشت(پیش دبستانی)◕‿◕
◕‿◕سمـیــــــــــــــــــــــــــــــــــــرم◕‿◕

                                                  

در ابتدا تمام کودکان در یک گروه واحد در تمرینهایی مانند پانتومیم و گفتارهای کوتاه شرکت می کنند، انجام چنین تمرین گروهی باعث ایجاد فضای شادی می شود که در آن بچه ها احساس امنیت و راحتی می کنند و اعتماد به نفسشان برای اریۀ کار بالا خواهد رفت در اینصورت است که می توانیم یک گروه بزرگ را به گروههای کوچک تر تقسیم کرده و هر کدام تصمیم می گیرند چه شخصیتی باشند و چه کاری انجام دهند. این گروه ها در اطراف اتاق پخش می شوند تا صحنه هایی را تمرین کنند، صحنه هایی مثل مادری که سعی می کند بچه هایش را بخواباند، آدم هایی که از یک دستفروش پر حرف خرید می کنند و . . . هر گروه کودک می تواند صحنه اش را برای تمام گروه بازی کند.

ابتدا گروه های کودکان موضوعهای متفاوتی را که هیچ ارتباطی باهم ندارند ، تمرین و ارایه می دهند،در این قسمت تنوع موضوع و روشهای مختلفی که هر گروه برای ارائه کارش درنظر می گیرد برای کودکان جذابیت خاصی خواهد داشت. انتخاب این موضوع ها را نیز می توان بعهدۀ خود کودکان گذاشت.

در نهایت مربی می تواند داستان نمایشی را بطور واحد در اختیار کودکان قرار دهد و در اصل گروه کودکان بعد از تمرینهای خود بهم پیوسته و یک نمایش واحد را ارائه دهند.

                     

                             بقیه متن را در ادامه مطلب بخوانید:



ادامه مطلب

نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و نهم بهمن 1390 توسط سمیه طائی


بازیهای کودکانه

 

بیشتر شما و حتی کودکان با صندلی بازی اشنا هستند.بازی ما هم یک نوع صندلی بازیست با این تفاوت که در بازی ما هیچکس بازنده نیست و کودکان به دور یک صندلی میچرخند

این بازی در کودکان شور.نشاط و هیجان و سرعت .دقت بوجود می اورد و انان را با مفاهیم مختلف اشنا میسازد.از جمله:انجام وظایف و پانتومیم

برای این بازی یک کلاس نیاز داریم و یک صندلی که در وسط کلاس قرار دهیم .از مربیان محترم خواهشمندم تا در صورت امکان از کودکانی برای این بازی در هر مرحله دعوت شود که هم سن باشند

بازی شروع میشود:کودکان را انتخاب نموده و از انان بخواهید که دور تا دور صندلی حلقه زنند.با پخش موزیک از انان بخواهید تا دور صندلی بدوند.پس از هر زمانی که مایل بودید میتوانید اهنگ را قطع کنید با استپ اهنگ باید یکی از کودکان بر روی صندلی بنشیند و دیگر دوستانش باید کارهایی را که او میگوید انجام دهد.از کودک بخواهید تا بیشتر از کارهای روزانه برای اجرای بازی استفاده کند.به عنوان مثال:مسواک زدن.غذا خوردن

پس از پایان بازی خواهید دید تا با بکار گیری وسایل و لوازم پیرامون برای کودکانتان یک بازی ساده و مهیج و شاد و یک روز پر خاطره را رقم زده اید




نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و نهم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

 

                       بقیه قصه را در ادامه مطلب بخوانید: 



ادامه مطلب

نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و نهم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

نمایش خلاق هنرپیشه پروردن نیست بلکه فرصتی ست برای یادگیری راه و روش تسلط بر اندیشه ها ،حرکات،و سخنهای کودکان در زندگی

خلاقیت را می توان جزء جدانشدنی هر هنری دانست از جمله هنر نمایش. از هنر نمایش نیز می توان به نمایش خلاق اشاره نمود که براساس بازی نمایشی بوجود می آید و یک شکل طبیعی نمایش برای کودکان است.درحقیقت نام دیگر نمایش خلاق را می توان نمایش غیر رسمی دانست که در آن صحنه ای وجود ندارد و اعمال و گفتار کودکان بداهه شکل می گیرد.مربی با کودکان حرف می زند تا نظرهای آنها شکوفا شود. این نظرها در تمرینها و بازیهای نمایشی پرورش می یابد. در اصل مربی نقش راهنما را ایفا میکند.

در نمایش خلاق لباس و لوازم مهم نیستند، چون شخصیت پردازی درست، از حرکت بدن، پانتومیم و گفتار بداهه ناشی می شود. ممکن است از وسایل ساده و در دسترس نیز استفاده شود ولی الزامی نیست.

در نمایش خلاق تفاوتی بین بازیگران و تماشاچیان وجود ندارد، وقتی گروهی از کودکان صحنه ای را بازی می کنند، دیگران تماشا می کنند و اغلب با ایجاد صداهای لازم در نمایش شرکت می کنند،در بازی بعدی جای این دو گروه عوض می شود و در نهایت کودکان و مربی راههایی را برای بهتر شدن نمایش پیشنهاد می دهند.

هدف نمایش خلاق فراهم آوردن تجربه ای خلاق و ارزشمند برای کودکان است که در آن می توان مسائل آموزشی و پرورشی بسیاری را با ظرافت هرچه تمام جای داد.

توجه به این نکته ضروری است که کودکان اجرا را بسیار دوست دارند، بعد از آنکه مدتی با یگدیگر کار و نسبت به نمایش خود احساس آرامش کردند، می توانند آنرا برای گروهی از کودکان و حتی بزرگسالان اجرا کنند. در حقیقت نمایش خلاق را می توان یکی از پایه های تئاتر رسمی به حساب آورد .

در نمایش خلاق تأکید ما بر خلاقیت است، بنابراین برای طراحی دورۀ آموزشی آن نیز باید یک طرح کاملاً خلاقانه در نظر گرفته شود ، با وجود قدمهای دقیقی که برای ارایۀ آن وجود دارد توجه داریم این برنامه قابل انعطاف باشد، برای تغییرات و پیشرفتهایی که توسط گروه یشنهاد می شود، همیشه باید جایی در نظر گرفته شود. برای تنظیم و ارایۀ آن نیز توجه به سن افراد گروه،اولین قدم می باشد که براساس آن محتوای برنامه شکل می گیرد، چون هر گروه سنی در شرایط خاصی از رشد همه جانبه( ذهنی، جسمی، اجتماعی،هیجانی و ...) قرار دارند که این شرایط، پایه و اساس تمرینها و فعالیتهای موجود است.

                    




نوشته شده در تاريخ جمعه بیست و هشتم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

Image Detail

من آقای رفتگرم         زباله ها رو می برم

هرشب میام در خونه ها                 سراغ اون زباله ها

که ریخته توی کیسه ها

کیسه ها رو ور می دارم                توی ماشین میذارم

اگه زباله جمع بشه               باعث بیماری می شه

یادت باشه شعا ر ما:       که شهر ما خانه ی ماست




نوشته شده در تاريخ پنجشنبه بیست و هفتم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

 نمایش خلاق


نام واحد کار : آب

نوع فعالیت : نمایش خلاق
نام فعالیت : کشتی ودریا مکان اجرا : کلاس
مدت زمان اجرا : یک جلسه تعداد شرکت کنندگان :
کل نوآموزان
وسایل مورد نیاز : نیاز ندارد



حوزه اهداف مورد نظر محدوده ی محتوا ( انتظارات )
علوم شناخت حواس و پرورش مهارت استفاده از آن - استفاده ازحواس برای شناخت
- تشخیص صداها به وسیله ی گوش
ریاضی -- --
هنر پرورش ذوق هنری ودرک زیبایی ها - بیان وشرح زیبایی ها
- شرکت در نمایش های خلاق
- بیان داستان
اجتماعی شناخت محیط ،مقررات وقوامین اجتماعی و توسعه ی روابط اجتماعی - برخی از مشاغل
- تبادل نظر
- همکاری و مشارکت با دیگران
- هم دردی کردن با دیگران
دینی -- --
زبان آموزی پرورش مهارت های زبان دقت درگوش دادن
سخن گفتن
گسترش گنجینه ی لغات : طوفان ، غرق
خاطره ، فرمان ، بادبان ، امواج ،سفردریایی ،

خرده نمایش
تربیت بدنی توسعه ی توانایی های جسمانی - تقلید کردن
- ایجاد هماهنگی بین اندام های مختلف بدن


شرح فعالیت :


در شروع جلسه راجع به دریا یا کشتی ، شعری برای نوآموزان می خوانیم. بعد از بچه ها می خواهیم که شعر را با ما بخوانند.سپس راجع به دریا یا خاطره ای که از یک سفر دریایی دارند برای بچه های کلاس تعریف کنند وآن را حتی المکان به صورت نمایش اجرا نمایند.
ازآنان می خواهیم که صدای موج دریا را تقلید کنند یا خرده نمایش موج دریا را انجام دهند و همین طورخرده نمایش کشتی که در یک دریای طوفانی گرفتار شده است.
بعد ازنوآموزان می خواهیم که کم کم دریای طوفانی را آرام کرده وکشتی را که دریک دریای آرام حرکت می کند،
به صورت خرده نمایش انجام دهند.
سپس با کمک نوآموزان قصه ای راجع به دریای طوفانی و کشتی که دچارطوفان شده ساخته وازآنان می خواهیم که آن را به صورت نمایش اجراکنند.






نوشته شده در تاريخ پنجشنبه بیست و هفتم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

بازیهای کودکانه

 

از میان کودکان دو نفر انتخاب کرده به یکی از انها نقش موش و به دیگری نقش گربه را بدهید

گربه به دنبال موش بدود.انقدر که موش جایی از گوشه کلاس پناه بگیرد.(انگار که در سوراخ خود را پنهان کرده است)

با این کار گربه دیگر دستسش به موش نخواهد رسید.با کمی تامل و با مشورت با کودکان دیگر بخواهد تا چگونه بتوانند موش را بیرون کشند

سر اخر مربی مربوطه میتواند وارد بازی شود ویک تکه پنیر را به گربه دهد تا طعمه موش قرار گیرد.

گربه تکه پنیر را در وسط کلاس میگذارد و در جایی خود را پنهان میکند و در کمین موش میماند.و موش که برای برداشتن پنیر به سمتش میرود.گربه سریع او را بگیرد.تا نشان دهد با همفکری و مشورت با دوستانش توانسته این طعمه را بر سر راه موش قرار دهد تاانرا بگیرد.

هیجان.تیزهوشی.حس همفکری.مشورت.کار گروهی از مشخصات این بازی است

اجرای این بازی به شکل اجرای یک داستان است.پس از مربیان محترم تقاضا دارم تا قبل از شروع این بازی نمایشی داستان و نحوه اجرای انرا شمرده برای کودکان تعریف کنند تا انان بتوانند دست به یک افرینش هنری بزنند.




نوشته شده در تاريخ پنجشنبه بیست و هفتم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

این نوع نقاشی برای کودکان فوق العاده جذاب و شیرین می باشد فقط توجه نمایید که از رنگهای مناسب که به راحتی شسته شوند و مناسب سن کودکان باشند استفاده نمایید.

برای این نوع نقاشی به باز یا بسته بودن انگشتان و محلی از صفحه کاغذ که در هر مرحله دست کودک را برآن فشار می دهید، دقت نمایید.

نقاشی کرم ابریشم:

برای این نقاشی کف دست کودک را به رنگ گواش سبز و انگشتانش را به رنگ گواش قهوه ای آغشته نمایید و مطابق شکل دستش را روی کاغذ فشار دهید. چند بار این کار را تکرار نمایید تا کرم شب تاب شکل بالا درست شود.

----------

نقاشی زرافه:

برای کشیدن این زرافه زیبا از کف دست و برای گذاشتن خالهایش از نوک انگشتان کودک استفاده نمایید.



ادامه مطلب

نوشته شده در تاريخ چهارشنبه بیست و ششم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

توصیه ها :

- در نمایش خلاق مربی نقش راهنما و هدایت کنندگی را داشته و مسولیت طراحی و سازمان دهی تمرین ها را به عهده دارد. و نباید الگوی حرکتی به کودکان بدهد.

- باید از مستقیم گویی پرهیز شود. فعالیت باید به گونه ای طراحی شود که کودکان در حین انجام فعالیت به مفاهیم آموزشی دست یابند. کودکان در هر تمرین , نکاتی می آموزند , در نتیجه نیازی به جمع بندی یا مرور مطالب آموزشی در انتهای فعالیت نمی باشد.

- تمرینات از ساده به پیچیده و از بی به با کلام ( خرده نمایشها ) و از فردی به جمعی طراحی و اجرا شود.

- در نمایش خلاق , مربی باید به جذابیت و شاد بودن فعالیت و هم چنین جنبه سرگرمی کنند گی اجرای آن نیز توجه کند.

- در نمایش خلاق مربی به کودکان کمک می کند تا اصل (( فاصله گذاری )) را رعایت کنند.

یعنی کودکان و مربی , حرکتی پاندولی و نامنظم بین نقش و خودشان دارند. چون نمایش خلاق یک جریان آموزشی است که در این حرکت پاندولی مطالب آموزشی به راحتی رد و بدل می شود , ضمن اینکه تاکید بر عدم پرورش بازیگران حرفه ای می شود.

- مربی لازم است در حین اجرای فعالیت با کودکان به ارزش درمانی نمایش خلاق توجه نماید.




نوشته شده در تاريخ چهارشنبه بیست و ششم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

                     

نمايش خلاق در اصل بر خلاقيت كودكان و بازي هاي خلاقانه كودكان تاكيد زيادي دارد و اين يكي از روش هاي مثبت پرورش خلاقيت در كودكان است كه كاربردهاي فراواني دارد

. نمایش خلاق یک روند علمی و گروهی کار با کودک است که در آن مربی با تشخیص توانایی ها و نیازهای کودکان , با کمک خودشان , مفهومی را در قالب نمایش به صورت غیر مستقیم آموزش می دهد.

نمایش خلاق , یک تمرین برنامه ریزی شده است برای یادگیری کودک و وسیله ای برای بیان آزادانه ی ایده ها , احساسات و رفتارهای اوست.

نمایش خلاق , یک فعالیت لذت بخش است که در آن کودکان , به واسطه حرکت , پانتومیم , بدیهه گویی , نقش بازی کردن و شخصیت پردازی به طور تجربی می آموزند.

نمایش خلاق , راهی برای آمیزش هنر و آموزش است.وبه منزله یک شیوه مطلوب یادگیری است. که در عین حال باعث رشد شخصیت و پرورش ذهن و خلاقیت کودکان می گردد.

در نمایش خلاق ساخت یک قصه یا نمایش در سطح حرفه ای و مطلوب , هدف نیست , بلکه کیفیت مسیری که کودک به همراه مربی طی می کند و مشارکت او در تمام مراحل مورد نظر می باشد.

معیارها :

1 – فعالیت مطابق با تعریف نمایش خلاق باشد.

نمایش خلاق یک روند علمی و گروهی کار کودک است که در آن مربی با تشخیص توانایی ها و نیازهای کودکان و با کمک خودشان , مفاهیمی را در قالب نمایش ( بازیگری و نقش بازی کردن ) به صورت غیر مستقیم آموزش می دهد.

2 – فعالیت می بایست مناسب با ویژگیها و تواناییهای سنی کودکان طراحی شود.

3 – در نمایش خلاق روند فعالیت مهم تر از نتیجه آن است.

در نمایش خلاق آماده شدن یک قصه یا نمایش در سطح حرفه ای و مطلوب , هدف نیست . بلکه مهم تر از آن ارزیابی کیفیت مسیری است که کودک به همراه مربی طی می کند و در تمام مراحل تمرینات , مشارکت مستقیم دارد.

نکته : هدف نمایش خلاق تربیت هنر مندانی حرفه ای نیست.

4 – در نمایش خلاق تاکید بر امکانات و تجهیزات نیست.

نمایش خلاق تنها به یک گروه کودک , یک مربی واجد شرایط ( خلاق و همراه با کودک در تمام مراحل و نه فرمان دهنده ) و فضایی که بتوان در آن به راحتی فعالیت کرد نیاز دارد.

نکته : چون در نمایش خلاق تاکید بر نقش آفرینی کودک است.وجود امکاناتی مثل لباس خاص نمایش , وسایل صحنه , گریم , موسیقی , و.... ضروری نیست. در صورت وجود این گونه امکانات در مراکز آموزشی می توان از آن ها استفاده نمود.

5 – در نمایش خلاق باید آزادی عمل نسبی برای کودک وجود داشته باشد.

دادن آزادی عمل به کودک ضمن ایجاد احساس امنیت باعث می شود , او با یک حقیقت روبرو شده , آن را جستجو کرده و بر طبق یافته های خود عمل کند, و این فرصت مناسبی برای کسب تجربه و بیان خلاق توسط اوست.

نکته : آزادی عمل نسبی به این معنی است که کودک در چارچوب برنامه کلاس آن چه را مربی از او خواسته , به دلخواه نمایش داده یا بیان کند.

6 – گسترش عنصر تخیل

اگر توانایی به تصور در آوردن آن چه وجود ندارد را تخیل بنامیم , نمایش خلاق باید بتواند تخیلات کودکان را هدایت و گسترش دهد و به امور عینی نزدیک کند.هم چنین باید بتواند برخوردهای عملی و عینی کودک را با واقعیت دنیای پیرامونش بیشتر و نزدیک تر کند.

7 – نمایش خلاق باید بتواند باعث برانگیختن , تقویت و پرورش خلاقیت کودکان شود.

در نمایش خلاق توجه به بداهه پردازی و خلق کردن در لحظه , باعث برانگیختن خلاقیت شده و استفاده از اعضای بدن و صدا در اجرای نمایش خلاق توسط کودک , تکرار و تداوم آن و همراهی به موقع و مناسب مربی در نمایش خلاق موجب تقویت و پرورش خلاقیت می گردد.

8 – نمایش خلاق متن از پیش تعیین شده ندارد و اساس کار بر بدیهه پردازی ( بداهه پردازی ) است.

همه چیز در لحظه و با کمک خود کودکان خلق می شود. متنی برای حفظ کردن وجود ندارد . و تنها متنی که از قبل تهیه می شود, شرح فعالیتی است که مربی آن را بر اساس موضوع واحد کار و در نظر گرفتن تعداد و نوع تمرینات تهیه می کند. ولی چگونگی اجرای تمرینات به عهده ی خود کودکان است.

9 – مشارکت همه کودکان در تمام مراحل فعالیت

در نمایش خلاق مشارکت کودکان لازم و ضروری است . آنها در مراحل مختلف فعالیت ( بحث و گفتگو , اجرای تمرینها , قصه سازی و نمایش دادن آن ) در کنار مربی مشارکت مستقیم و غیر مستقیم دارند.

ضروری است تمام کودکان در فعالیت شرکت کنندو کودکی منفعل نباشد.

نکته : در نمایش خلاق همه کودکان , شرکت کننده , اجرا کننده و تماشاگر هستند.

             




نوشته شده در تاريخ چهارشنبه بیست و ششم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

دوست کوچک من
چاقالو دوست کوچک من است.

او خیلی مهربان است.

من این اسم را برایش گذاشته ام. چون او با اینکه کوچولوست، خیلی چاق است.

وقتی دستم را روی سرش می کشم، گوشهایش را بالا می گیرد و هی تکان می دهد.

او نمی تواند حرف بزند، برای همین با گوشهایش از من تشکر می کند.

وقتی یک بار گوشش را تکان می دهد، یعنی یک تشکر از من می کند.

وقتی چند بار گوشش را تکان می دهد، یعنی خیلی خیلی تشکر می کند.

چاقالو کوچولو با من بازی هم می کند.

او چشمهایش را می بندد و من می دوم و پشت مادرم قایم می شوم.

آن وقت چاقالو کوچولو می گردد و آخرش هم پیدایم می کند.

اما هر وقت او خودش را قایم می کند، من نمی توانم راحت پیدایش کنم.

                         ادامه داستان در ادامه مطلب:



ادامه مطلب

نوشته شده در تاريخ سه شنبه بیست و پنجم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

یکی از وسایل بسیار ساده برای نقاشی بدون قلم مو برای بچه ها سیب زمینی است. یک حلقه از سیب زمینی به ابعاد دلخواه و ضخامت ۱ تا ۲ سانتیمتر ببرید. توجه داشته باشید که سطح مهر باید کاملا تخت باشد و برجستگی و فرورفتگی نداشته باشد.

حال دور سیب زمینی را به شکل دلخواه مثل دایره ، مثلث ، قلب ، ستاره و … با دقت ببرید و وسط آن یک خلال دندان به عنوان دسته بگذارید. حال این مهر را به کودک بدهید و به سطح مهر سیب زمینی، رنگ بمالید و آن را روی کاغذ فشار دهید تا نقش ان روی کاغذ بیفتد.

نقاشی با مهر میوه جات

مشابه همین کار را میتوان با استفاده از میوه هایی مثل سیب و قارچ نیز انجام داد.




نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و سوم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

بازیهای کودکانه

 

این بازی بیشتر شکل نمایشی دارد.یعنی قالب اصلی ان نمایشی ست

همانند بازیهای قبلی مان کودکان را به دو گروه مساوی نفرات تقسیم می کنیم.گروهی در نقش شکارچی و گروهی دیگر در نقش شیر ظاهر میشوند.اگر تن پوش های نمایشی موجود باشد بازی را پر رنگ تر و طبیعی می سازد

با وسائل پیرامون مثل صندلی های پلاستیکی در کلاس که بیشتر هم در دسترس می باشد بین دو گروه یک مرز درست کنید.یعنی تعدادی کودک در این طرف و ان طرف قرار بگیرند

مربی داستان را اینگونه پیش می برد که به کودکان بگوید که هیچ کدام از انان نمی توانند به حریم دیگری وارد شود.مگر اینکه بی اجازه این کار را کنند که به هیچ وجه درست و قابل قبول نیست

حال از کودکان بخواهد تا در قالبهایی که هستند کاری را انجام دهند.تا اینکه گروه شیر ها بخوابند.

در این فاصله ارام ارام شکارچی ها به ان طرف که ما جنگل میدانیم وارد شوند و دست و پای تعدادی از انان را مثلا می بندند وفرار می کنند.

گروهی از شیرها دستان دوستانشان را باز میکنند.و وقتی شکارچی ها بخواب می روند تفنگهایشان را با خود می برند.این کار موجب خشم شکارچی ها می شود و تصمیم می گیرند تا به جنگل حمله کنند

در این فاصله یکی از کودکان بگوید که بسه.جنگ و دعوا خوب نیست.بیایید با هم دوست باشید و هر چی رو که خراب کردید با هم بسازید .و بدین گونه کودکان با کمک هم همه چیز را مثل همان اول درست میکنند.و با هم هورا میکشند و میدانند که دیگر نباید با یکدیگر دعوا و جنگ کنند

بازی در بازی.خلاقیت نمایشی.صلح.دوستی کار گروهی از مشخصات این بازی نمایشی است




نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و سوم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

گربه ی تنها

در یك باغ زیبا و بزرگ ، گربه پشمالویی زندگی می كرد .

او تنها بود . همیشه با حسرت به گنجشكها كه روی درخت با هم بازی می كردند نگاه می كرد .

یكبار سعی كرد به پرندگان نزدیك شود و با آنها بازی كند ولی پرنده ها پرواز كردند و رفتند .

پیش خودش گفت : كاش من هم بال داشتم و می توانستم پرواز كنم و در آسمان با آنها بازی كنم .
دیگر از آن روز به بعد ، تنها آرزوی گربه پشمالو پرواز كردن بود .

آرزوی گربه پشمالو را فرشته ای كوچك شنید . شب به كنار گربه آمد و با عصای جادوئی خود به شانه های گربه زد .



ادامه مطلب

نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و دوم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

 

 پستچی چه مهربونه               آدرسا رو میدونه

میاد درِ خونه ها                 می رسونه نامه ها

برا من هم نامه میاره همراه اون شادی میاره

نامه ای از یه دوست خوب و صمیمی

از یه رفیق عزیز، یار قدیمی




نوشته شده در تاريخ چهارشنبه نوزدهم بهمن 1390 توسط سمیه طائی


بازیهای کودکانه

 

گروهی از کودکان را به شکل یک قطار در بیاورید.آنان قطار بازی را خوب می دانند,پاهای خود را منظم بردارند و هو هو

چی چی کنند.در این فاصله می توانید بگوئید که قطار داخل تونل میشود و آنها کمی خم شوند و حرکت کنند تا مانع را رد

کنند.با زدن دستانتان بر هم به یکباره قطار می بایست از طرفی دیگر شروع به حرکت کند.وهمینطور میتوانید این بازی

قطار را به شکل معکوس بارها و بارها تکرار کنید تا کودکان از این تغئیرات در بازی لذت بیشتری برند

تقویت قوای جسمانی,شور,هیجان از مشخصات این بازی است




نوشته شده در تاريخ سه شنبه هجدهم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

یه روزی چند تا پسته از مامانم گرفتم

پسته ها خندون بودن یکی یکی شکستم

یه پسته خندون نبود سفت و دهن بسته بود

گذاشتمش توی دهنم شکستمش با دندونم

آی دندونم وای دندونم چه دردی داره دندونم

دندون ناز و خوشگلم کارم غلط بود می دونم

حالا به بچه ها می گم

آی بچه های نازنین غنچه های روی زمین

با دندون ناز و سفید

چیزای سفتو نشکنید

دندونتون درد میگیره می شکنه و زود می میره

اونوقت می شید بی دندون از کارتون پشیمون

شاعر: خانم مهری طهماسبی دهکردی




نوشته شده در تاريخ جمعه چهاردهم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

 
فرزندان ایران
ما گلهای خندانیم
ایران پاک خود را
ما باید دانا باشیم
از بهر حفظ ایران
آباد باش ای ایران
از ما فرزندان خود
 
فرزندان ایرانیم
مانند جان می دانیم
هوشیار و بینا باشیم
باید توانا باشیم
آزاد باش ای ایران
دلشاد باش ای ایران
 
 



نوشته شده در تاريخ چهارشنبه دوازدهم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

 
 
ای ایران
ای ایران ای مرز پر گهر
دور از تو اندیشه بدان
ای دشمن ار تو سنگ خاره ای من آهنم
مهر تو شد چون پیشه ام
در راه تو کی ارزشی دارد این جان ما
 
ای خاکت سرچشمه هنر
پاینده مانی و جاودان
جان من فدای خاک پاک میهنم
دور از تو نیست اندیشه ام
پاینده باد خاک ایران ما
 
 
 
             بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب

نوشته شده در تاريخ چهارشنبه دوازدهم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

ای ایران
زیبا زیبایی
میهن خوب مایی
هم کوه و جنگل داری
هم باغ و بوستان داری
من یک دنیا خاکت را
من این خاک پاکت را
 
ای ایران
ای ایران
هم صحرا
هم دریا
دوست دارم
دوست دارم
 
 
 
رهبر ما
رهبر انقلاب
خوب معلومه
نهضت ما مسلمونا
خوب معلومه
 
کیه کیه ؟
خمینیه خمینیه
چیه چیه ؟
حسینیه حسینیه
 
 
 


ادامه مطلب

نوشته شده در تاريخ سه شنبه یازدهم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

ای بچه بی دندون

                             نرو سراغ قندون

اینقدر نخور شیرینی

                               شب خواب بد می بینی

خواب یه کرم گنده

                                             که دندوناتو خورده!




نوشته شده در تاريخ یکشنبه نهم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

مادربزرگ
وقتی اومد
خسته بود

چار قدش و
دور سرش
بسته بود

صدای كفشش كه اومد
دویدم

دور گُلای دامنش
پریدم

بوسه زدم روی لُپاش
تموم شدن خستگی هاش




نوشته شده در تاريخ یکشنبه نهم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

چوپونه کجاست ؟ تو صحراست مواظب گله ها ست

گله باید چرا کنه بع وبع و بع صدا کنه


یونجه و شبدر بخوره علفهای تر بخوره

چوپون باید زرنگ باشه قوی و اهل جنگ باشه

جنگ با کی؟ با گرگ ها صدآفرین ماشالله.




نوشته شده در تاريخ شنبه هشتم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

                                     

یکی دیگر از راه های سرگرم کردن بچه ها با نقاشی ، نقاشی با کمک اسفنج است. اسفنج ها انواع گوناگونی دارند که بافت های متنوعی روی کاغذ ایجاد می کنند. شکلی که از اسفنج های با بافت درشت و سوراخهای بزرگ ایجاد می شود با شکلی که به وسیله اسفنج های نرم درست می شود، فرق دارد و همین مسئله کار با با اسفنج ها را در نقاشی چه برای بچه ها و چه برای بزرگتر ها جذاب و جالب می کند.

برای نقاشی با اسفنج بایستی ابتدا اسفنج را به رنگ آغشته کرده و بعد آن را روی کاغذ حرکت داده و یا روی کاغذ فشار دهید. برای نتیجه بهتر می توانید ابتدا اسفنج را قدری مرطوب کرد تا رنک زیاد به خورد اسفنج نرود.

می توان دور اسفنج ها را به شکل دلخواه برید و از آن به عنوان مهر استفاده کرد. این نوع نقاشی برای کودکان بسیار لذت بخش است. رنگ گواش و آبرنگ برای این سبک نقاشی مناسب می باشد.




نوشته شده در تاريخ جمعه هفتم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

نمادهای اصلی اندام‌ها

▪ سر

معرف مرکز شخصیت، قدرت فکری و عامل اصلی کنترل فشارهای درونی است. کودکان، همیشه سرهای بزرگ ترسیم می‌کنند؛ ولی اگر سر، زیاد بزرگ باشد، نشانگر آن است که من کودک، بیش از حد طبیعی است.

▪ صورت

چون بسیار اهمیت دارد، بیشتر تنها کشیده می‌شود. کودکان پرخاشگر، جزئیات آن را به حد اغراق‌آمیزی بزرگ، ترسیم می‌کند؛ در حالی که کودکان خجالتی، جزئیات را از نظر می‌اندازند و فقط دایرهٔ صورت را ترسیم می‌کنند.

▪ دهان و دندان‌ها

ممکن است معنی نیاز به مواد خوراکی را نمایان سازد و نیز به معنی پرخاشگری است. اگر لب‌ها بسته باشند، نشان‌دهندهٔ تنش و فشار است. چانه نیز تمام قدرت مردانگی است.

▪ چشم‌ها

اجتماعی بودن کودک را نشان می‌دهد. کودکان خودستا، چشم‌ها را با حالت‌های درنده و وحشی می‌کشند. چون چشم‌ها ارزش زیبائی نیز دارند؛ بنابراین دختران چشم‌ها را خیلی بزرگ می‌کشند.

▪ دست‌ها و بازوها

در دوران اولیهٔ زندگی کودک برای شناخت محیط اطراف زیاد به‌کار می‌رود. در مرحله بعد، به‌عنوان پیشرفت ”من“ و سازگاری اجتماعی به‌کار می‌آید. کودکان ضعیف و درون‌گرا، بیشتر برای آدمک، پا نمی‌گذارند و یا او را به حالت نشسته، نقاشی می‌کنند.

▪ بالاتنه

اگر باریک و لاغر کشیده شود، مشخص کننده این است که کودک از اندام خود ناراضی است و یا از چاقی و بزرگ شدن، می‌ترسد. بالاتنهٔ لاغر، ممکن است نشان‌دهندهٔ ضعف جسمانی واقعی باشد.

● خانه

در نقاشی‌های کودکان، خانه بیش از هر چیز دیگری کشیده می‌شود. به‌طور معمول، کودک خانه‌ای معمولی و پیش‌پاافتاده را ترسیم می‌کند؛ ولی با رشد کودک، ساختمان خانه نیز تکامل می‌یابد. هنگامی که پدر و مادر از هم جدا شده باشند. خانه به دو قسمت تقسیم می‌شود و بیشتر، دارای دو در ورودی است که یک قسمت از خانه نماد زندگی خانوادگی واقعی و قمست دیگر، نشانگر زندگی تحمیل‌شده بر کودک است.

● درخت

ریشه‌هائی که در زمین فرو رفته و درخت از آن غذا دریافت می‌کند، نماد فشارهای غریزی است. شاخه‌ها و برگ‌ها، بیانگر طریق ارتباطی با دنیای خارج است. ریشه، نسبت به بقیهٔ قسمت‌های درخت، اهمیت بیشتری دارد و نشانگر طبیعت عاشقانه و در عین حال، محاظفه‌کارانه کودک است، تنهٔ درخت ممکن است کوتاه یا بلند کشیده شود بچه‌ها در سنین قبل از مدرسه، تنهٔ درخت را بلند ترسیم می‌کنند؛ ولی بعد از این سن، باند بودن درخت، بیشتر نشانگر عقب‌ماندگی فکر و یا بیماری عصبی و یا آرزوی بازگشت به دنیای قبل از مدرسه است. اگر تنهٔ درخت، کوتاه کشیده شود، نشانر جاه‌طلبی و بلندپرواز بودن کودک است. 

● اتومبیل

در جامعه‌های امروزی، ماشین، نماد قدرت است؛ به همین دلیل در نقاشی‌های کودکان به خصوص پسران، زیاد ماشین دیده می‌شود.  وقتی یكی از اعضای خانواده كه اغلب پدر و گاهی خود كودك است، رانندگی می كنند، از دیدگاه برون فكنی اهمیت پیدا می كند. بیشتر نوجوانان به بهانه اینكه كشیدن تصویر آدم حوصله شان را سرمی برد یا سخت است، از كشیدن شكل آدم خودداری می كنند اما به اعتقاد پژوهشگران ترجیح دادن كشیدن ماشین در این دوره خود به خود نشان دهنده وابسته بودن شخص به دنیای خارج و زندگی ماشینی است. البته این مسائل بستگی به سن، فرهنگ وعوامل ذهنی و… نوجوان دارد.


● خورشید و ماه

در اغلب نقاشیهای كودكان، خورشید دیده می شود. خورشید نشانه امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت و به قول روانشناسان خورشید به معنی پدر است. وقتی رابطه كودك و پدر خوب است كودك خورشید را در حال درخشیدن می كشد و وقتی رابطه آن دو مطلوب نیست كودك خورشید را در پشت كوه ناپدید می كند. ترس كودك ازپدر به رنگ قرمز تند و یا سیاه در نقاشی دیده می شود. البته با یك نقاشی ما به قضاوت نمی پردازیم بلكه باید چندین نقاشی كودك را بررسی كرد. ماه نشانه نیستی است. اغلب كودكان ماه را كنار قبر و قبرستان می كشند. كودكان در نقاشی خود ماه را با مرگ معنی می بخشند.


● آسمان و زمین

آسمان به معنی الهام و پاكی است. ولی زمین به معنی ثبات و امنیت می باشد. كودكان خیلی كوچك هیچ وقت خطی برای نشان دادن زمین ترسیم نمی كنند، ولی در سن 5 یا 6 سالگی كه آغاز به درك دلایل منطقی می كنند به كشیدن زمین نیز می پردازند.

 ●حیوانات
اگر در نقاشی كودك شما تصاویر حیوانات دیده می شود ممكن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد كه شما با صحبت كردن با كودك پی به آن می برید. كودكی كه در روستا زندگی می كند و یا حیوانات خانگی دارد و یا عاشق حیوانات باشد و یا حتی زیاد به باغ وحش برود طبیعی است كه حیوان بكشد. پس فرهنگ و طرز زندگی كودك در خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر كودك به نوعی با حیوانات رابطه نداشته باشد و حیوان برای او در دسترس نباشد تصویر حیوان در نقاشی او اهمیت خاصی پیدا می كند. گاهی ممكن است كودك احساس گناه و تقصیری را كه تجربه كرده و جرأت نكرده آن را ابراز كند در نقاشی و در قالب حیوان نشان دهد.

مثلاً كودكی ممكن است به دلیل اینكه دیشب درجایش خرابكاری كرده و سرزنش شده احساس گناه كرده باشد و در نقاشی اش شكل حیوان خاصی را مثل مارمولك بكشد. كشیدن حیوانات درنده نشانه فشارهای درونی مخفی كودك است. مثلاً كودكی كه نسبت به برادر كوچكتر تازه به دنیا آمده اش حسادت می كند، در نقاشی ممكن است گرگ بكشد كه این نشان دهنده ترس و دلهره كودك از تازه وارد كوچولو است.دوستان خوبم، توجه داشته باشید كه درتجزیه و تحلیل نقاشی كودكان كه كاری بسیار ظریف و حساس است چون یك كار تخصصی و تجربی است شما رأی قطعی نمی دهید. كودك شما باید خودش به میل خودش موضوع نقاشی را اتنخاب كند.
شما نباید بالای سر او بنشینید و به او مداد رنگی به میل خودتان دستور بدهید. او در نقاشی كردن باید آزادی كامل داشته باشد. در پایان نقاشی از كودك بخواهید كه در مورد تصاویر كشیده شده برای شما حرف بزند. این گونه اطلاعات به شما در تجزیه و تحلیل نقاشی كودك كمك می كند. كودكان را به كشیدن تشویق كنید اما آنها را مجبور نكنید كه همین الان برای شما نقاشی بكشند.

● فاصلهٔ بین اشخاص نقاشی

اعضاء یک خانواده هماهنگ، در نقاشی کودکان همیشه دست در دست هم نشان داده می‌شوند. نزدیک شدن دو یا چندین شخصیت، نشانگر انس و الفت واقعی آنان و یا تمایل کودک به آنان است. ولی اگر کودکی فکر کند که خواهرش بیشتر از او مورد توجه پدر و مادر است، خواهرش را بین پدر و مادر خود را دورتر از آنان قرار می‌دهد.
اگر یک کودک، نسبت به برادر کوچکش، احساس حسادت کند و از اینکه برادرش جای او را در گسترهٔ عواطف پدر و مادرش بگیرد وحشت داشته باشد، ممکن است در نقاشی خود او را حذف کند یا آنکه در موضع فرزند بزرگتر قرار دهد و خود را به شکل بچهٔ کوچکتر ترمیم کند و یا بالاخره به سادگی جای او را بگیرد.
 

●جنسیت

مطالعه‌های زیادی به این نکته تأکید کرده‌اند که هنگامی‌که از کودکان درخواست می‌شود نقش یک انسان را بکشند، اول جنسیتی را می‌کشند که خود دارند.

عامل‌های شناختی و ادراکی در نقاشی‌های کودک

در نقاشی‌های کودک، تفاوت بسیار گسترده‌ای میزان تفکر منطقی و آگاهانه و رفتار ناخودآگاه همچنین بین ظاهر و باطن اشیاء و خودمحوری و مردم‌دوستی کودک، به چشم می‌خورد. در سنین زیر ۷ سال، کودک چیزی را می‌کشد که فکر می‌کند باید باشد؛ بدون توجه به اینکه در عمل، آن را ببیند

 منبع : نقاشی کودکان و مفاهیم آن، آناالیوریو فراری، ترجمه عبدالرضا صرافان، انتشارات دستان، چاپ چهارم، تهران 1371





نوشته شده در تاريخ چهارشنبه پنجم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

بازیهای کودکانه

 

کودکان عزیز باید بدانند که هیچ چیز در دنیا به راحتی بدست نمیاد و تلاش لازم است و پس از آن شکرگزار باشیم

بازی را اینگونه آغاز می کنیم.دو کودک را دعوت میکنیم چون کوه پا برجا بایستند.دو خاتون انتخاب می کنیم و یک نانوا

که در روبرو قرار گیرند.به کودک دیگر اینرا بگوئید که برای اینکه بخواهی نان بدست آوری با ید از کوهها بگذری و از

یکی از دوستانت آب بگیری و از دیگری نان.نان را بخوری و آب را به زمین دهی تا به تو گندم دهد و تو باید آنرا به نانوا

دهی تا تو را نان دهد و بعد باید خدای خود را شکر گوئی.کودک میداند که برای بدست آوردن نان باید زحمت زیادی را

متحمل شود.او اینکار را که شما بهش سپردی انجام می دهد و پی میبرد که اسراف خوب نیست.و پدر و مادر برای او چه

اندازه زحمت می کشند.در حد امکان بهتر است تا آهنگ این بازی نمایشی را در اختیار داشته باشید.این باعث میشود که

کودک همه کارهائی را که انجام میدهد با آهنگ مطابقت دهد.

هدف بزرگ از این بازی نمایشی:شکر گزاری از خدای مهربان است




نوشته شده در تاريخ سه شنبه چهارم بهمن 1390 توسط سمیه طائی

              

" نمایش خلاق " یک فعالیت سازمان یافته توسط مربی است که با

استفاده از میل طبیعی و فطری کودکان به" بازی های نمایشی

" (وانمود بازی-symbolicplay) و ترکیب آن با یک قصه ، موضوع یا ماجرا،

به انجام یک فعالیت خلاقه و لذت بخش آفرینشی- نمایشی همراه با

آموزش و یادگیری میپردازد . طبعا در فرایند این فعالیت خلاقه

استعدادها و توانمندی های بالقوه کودکان نیز پرورش یافته و رشد

فکری و شخصیتی آنان به سهولت اتفاق می افتد . این فعالیت تعریف

شده در آموزش و پرورش جدید ، از یافته های نو چند دهه اخیر است

که بانگرش خلاق و هوشمندانه دست اندر کاران تعلیم و تربیت پدیدار

شده و در رویکرد علمی و کاربردی خود " هنر ، ادبیات و بازی ها " را به

عنوان ابزار و واسطه در خدمت آموزش و پرورش رسمی در کلاس درس،

وآموزش و پرورش غیر رسمی مراکز فرهنگی هنری ، کتابخانه های

کودکان و... قرار میدهد

نمایش خلاق با " تئاتر" تفاوت دارد ، در این فعالیت نمایشی ساده و

آسان هرگز نمایشنامه ای از پیش نوشته شده در اختیار بازی کنندگان

قرار نمیگیرد و آنان با استفاده از تفکر خلاق و تعامل سازنده با دیگر هم

سن و سالان خود به افرینش فی البداهه متن نمایشی و گفتگوها

( دیالوگ )، وتک گویی ها ( منولوگ) مورد نیاز بازی نمایشی خود می

پردازند . علاوه براین اجرای نمایش خلاق نیازمند ابزار و امکانات تئاتری

نظیرلباس ، دکور ، موسیقی ، گریم ، صحنه وتماشاگر نیست .

           




نوشته شده در تاريخ یکشنبه دوم بهمن 1390 توسط سمیه طائی
.: Weblog Themes By Blog Skin :.


آپلود عکس

خرید اینترنتی

فال حافظ

قالب وبلاگ